1. Media Consumer Analysis :
- Neuro marketing 시작
- Arousal is a value-neutral concept
- Positive vs Negative
case :
- $100 on the table --> High-positive, low-negative, high-arousal
- Trash on the street --> Low-positive, mid-negative, low-arousal
Cognition is made up of 3 main process : Attention, Storage, Recall
- No Attention, no memory. Attention is the first step of cognition
- Message -> (encoding, storage, retrieving) <- resources
Diagram of 4 types person
^ Appetitive(Approaching)
Risk Takers | Coactives
|
-----------------------------------------> Aversive(Avoiding)
|
Inactives | Risk avoiders
Food, Mate : Appetitive
Predator, Disaster : Aversive
Fighting : Coactive
High NB(Negative Biased) : Self-protection, pay much attention to negative ads --> 이래서 노인들에게 질병이나 죽음과 관련된 광고나 정보를 제공하며 약을 파는 것일까?
High PO(Positive) : more attention to positive contents. Seeks for novelty
Psychophysiology : Inter-disciplinary study between psychology & physiology.
Neuro Marketing is a fancy name of marketing with psychology & physiology.
SC(Skin Conductance) -> sweat production : best way to index arousal
SC response can be observed during about 6 ~ 7 seconds after stress. --> 게임 속에서 레이싱을 하면서 자신은 못느끼겠지만 두뇌는 레이싱 도로 주변의 광고판을 인지한다는.. 헐..
HR(Heart Rate) : can be viewed as a good index of attention under controlled movement.
Electrocardiogram :
Sympathetic Neural System :
Parasympathetic Neural System :
2. IT Strategy
- Business Model should be narrative enough & number-proven.
- Web2.0 시대의 BM : 뭐 80:20 시대가 가고 Long-Tail의 시대가 왔다는...
- 근데 곰곰히 생각해 보면 Long-tail 법칙으로 돈 버는 iTunes, Amazon 같은 애들은 직접 생산을 안하고 중개만 한다는 것..
- 공장 하나 없는 구글의 시장가치가 어떻게, 왜 삼성보다 2배 이상 큰 것인가? Why?
- 이제는 뛰어난 기획능력과 아이디어로 무체물을 가지고 사업을 할 수 있는 시대 --> 그러니 진입 장벽도 없고 얼마나 많은 애들이 달려들 것인가? 다시 말하면 진짜 빡센 경쟁이라는 거지..
2010년 2월 18일
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