[책]OUTSMART

경영관련 2011. 6. 28. 12:09



이 책은 '경영에 새로운 것은 많지 않아도, 비즈니스에는 새로운 것이 많다!'라는 저자의 주장으로부터 시작한다. 

이 책은 남들이 생각하지 못했던 남다른 생각을 고안하고 실천함으로써 폭발적인 성장을 이뤄낸 사례들의 묶음이다.

저자는 이 책을 통해 여덟 개의 사례를 소개하고 그리고 그 사례에서 배울점을 정리하는 방식으로 책을 구성하고 있다.

이 책은 다른 경영 관련 책과 달리 구체적인 이론이나 논거들을 제시하지 않고 있다. 심지어, 대부분의 경영 관련 책들에 단골로 등장하는 표, 그래프 혹은 인용 문헌마저 책에 없다. 그냥 쉽게 읽으며 과거 사례를 통해 인사이트를 얻으라는 것으로 이해된다. 어쩌면 저자는 새로운 비즈니스와 기업의 성장이 꼭 어렵고 복잡한 비즈니스 모델을 통해서만 달성 가능한 것이 아니라, 남들과 다른 관점에서 시장을 바로봄으로써 가능할 수 있다는 점을 주장하려고 하는 게 아닌가 싶기도 하다. 

책은 실 사례 위주여서 이야기를 읽는 듯한 느낌을 준다. 어떻게 주인공들이 새로운 비즈니스를 고안하게 되었고 그렇게 고안한 새로운 비즈니스를 어떻게 실행해 갔는가가 주된 내용이다.

저자가 소개한 여덟 개의 사례와 교훈은 다음과 같다. 

1. Compete by seeing what others don't : Sonicbids Case
-> Connect the dots. Think global. Scale quickly. Keep checking your intuition. Pay attention to service. Don't stop thinking about tomorrow. 

2. Compete by thinking outside the bubble : MinuteClinic Case
-> Widen your lens. Make friends. Execute on the change. Redefine the culture.
 
3. Compete by using all you know : Smith & Wesson case 
-> Hunt the right heads. Find what's truly valuable. Squeeze nickels. Walk & talk. 

4. Compete by changing your frame of reference : Shutterfly case
-> Look at the bigger picture. Build a community, but tend to business. Widen your lens, but narrow your focus. Organize for ideas. Persist in your quest.

5. Compete by doing everything yourself : S.A. Robotics
-> Control what matters. Hire the best and keep them. Don't build to sell.  

6. Compete by Tapping the success of others : Jibbitz case
-> You can have too much of a good thing. Think big. Don't neglect your infrastructure. Think targeted marketing. Take the long view. 

7. Compete by creating order out of chaos : Partsearch case
-> Choose the right chaos to tame. Look for fragmentation. Go for scale. Overcome inertia. Expect and look for more complexity. Pair value with values. 

8. Compete by simplifying complexity : SmartPak case
-> Don't just cut your own costs. Beef up your culture. Develop an appetite for technology. 

개인적인  생각으로는, MBA 스쿨에서 사례 분석 교재로 쓰기에 딱 어울리는 책. 

"OUTSMART", Jim Champy, FT Press, 2008. 

2011년 6월 28일


 

'경영관련' 카테고리의 다른 글

[책]니치Niche  (0) 2013.01.20
[책]디퍼런트Different  (0) 2013.01.03
[책]Free - The future of a radical price  (2) 2011.11.16
[책]Grow to be Great  (0) 2011.11.15
[책]플랫폼 전략  (1) 2011.11.14
[책]OUTSMART  (0) 2011.06.28
[책]The Granularity of Growth  (0) 2011.05.13
[책]unstoppable  (0) 2011.04.19
[책]How to Grow When Markets Don't  (0) 2011.04.04
GRIDA Partnership Program?  (2) 2011.03.28
[책]마켓3.0  (0) 2011.03.16
Posted by 뚜와띠엔

댓글을 달아 주세요